Вы тут

Вучань Радэна


Або Пешшу ў Парыж, каб стаць геніем.

Аказалася, у заснавальніка абстрактнай скульптуры Канстанціна Брынкуша шмат агульнага з нашым земляком Маркам Шагалам: абодва нарадзіліся ў правінцыі (адзін — у румынскай, другі — у беларускай), раслі ў небагатых сем'ях, вучыліся ў французскай сталіцы і сталі прадстаўнікамі парыжскай школы. Да 8 кастрычніка ў віцебскім Арт-цэнтры Марка Шагала можна наведаць выстаўку «Брынкуш і Шагал. Свабодныя быць сабой», арганізаваную Музеем Марка Шагала і Пасольствам Румыніі ў Беларусі пры дапамозе Цэнтра даследавання творчасці Канстанціна Брынкуша з румынскага горада Тыргу-Жыу.


Над­звы­чай­ны і Паў­на­моц­ны Па­сол Ру­мы­ніі ў Бе­ла­ру­сі Ві­я­рэл МА­ША­НУ пе­рад­ае кні­гу пра Кан­стан­ці­на Брын­ку­ша ды­рэк­та­ру Му­зея Мар­ка Ша­га­ла Іры­не ВО­РА­НА­ВАЙ.

Мысляр-эсэіст Бенжамен Фандан пра мастацтва Шагала і творчасць Брынкуша казаў, што «яны знаходзяцца па-за звычайнымі катэгорыямі логікі, па-за нашай пастаяннай схільнасці да спрашчэння. Іх цяжка ўціснуць у рамкі. Ім абодвум уласціва неадольнае пачуццё свабоды — свабоды быць неактуальнымі, заставацца па-за сваім часам».

На адкрыцці выстаўкі Надзвычайны і Паўнамоцны Пасол Румыніі ў Беларусі Віярэл Машану сказаў, што Брынкуш значыць для яго краіны столькі ж, колькі для нас — Шагал, і творчая спадчына скульптара з'яўляецца сапраўдным нацыянальным багаццем. «Мы вельмі ганарымся тым, што адзіны створаны Брынкушам мемарыяльны архітэктурны комплекс знаходзіцца ў румынскім горадзе Тыргу-Жыу, — сказаў пасол. — «Шлях герояў» прысвечаны дваццатай гадавіне сканчэння Першай сусветнай вайны, ён узведзены ў памяць аб загінулых героях...»

Сярод экспанатаў выстаўкі — якраз фотаздымкі, што адлюстроўваюць стварэнне аднаго з самых значных скульптурных помнікаў Брынкуша, у прыватнасці, яго частку — «Бясконцую калону», што з'яўляецца кандыдатам на ўключэнне ў спіс сусветнай спадчыны ЮНЕСКА. Тут жа можна ўбачыць дакументальны фільм, які ў рэдкіх хранікальных кадрах паказвае самога скульптара за работай альбо сярод сяброў.

Дарэчы, Канстанцін Брынкуш, адзін з найяскравейшых прадстаўнікоў авангарднага мастацтва ХХ стагоддзя, — вучань Агюста Радэна, па маштабе талента даследчыкі ставяць яго ў адзін шэраг з Мадыльяні, Пікаса і Сезанам, памятаючы, што ў свой час ён пешшу прыйшоў з Румыніі ў Парыж па азы майстэрства.

У адной зале арт-цэнтра прадстаўлены фотаздымкі «звяздоўца» Яўгена Пясецкага, на якіх можна ўбачыць выстаўку ў Музеі гісторыі горада Мінска: прыкладна год таму тут выстаўляліся сучасныя румынскія скульптары, што працягваюць традыцыі вялікага суайчынніка.

Аляксандр ПУКШАНСКІ

рukshаnskі@zvіаzdа.bу

Фота Яўгена ПЯСЕЦКАГА

Дадаць каментар

Выбар рэдакцыі

Культура

Альманах маладых рэжысёраў нацыянальнай кінастудыі: чаго чакаць?

Альманах маладых рэжысёраў нацыянальнай кінастудыі: чаго чакаць?

«Беларусьфільм» загаварыў пра зборнік кароткаметражак маладых рэжысёраў яшчэ тады, калі гэта было толькі ідэяй.

Грамадства

Сямейныя пары з Глыбокага ў новым праекце расказваюць свае гісторыі

Сямейныя пары з Глыбокага ў новым праекце расказваюць свае гісторыі

​Тут ўжо паўгода доўжыцца сямейны праект «Заўтра было каханне». 

У свеце

Чаму «закіпела» Зімбабвэ?

Чаму «закіпела» Зімбабвэ?

Сёлетні лістапад у Зімбабвэ насамрэч увайшоў у гісторыю.

Калейдаскоп

Вясёлыя гісторыі нашых чытачоў

Вясёлыя гісторыі нашых чытачоў

Некалі ў нашых вёсках людзі былі маладзейшыя. Ва ўсякім разе амаль усе яны трымалі кароў.